Keurmerk Private Lease

IKRIJ.NL roept alle bezoekers op om de adviezen en voorschriften van de overheid en het RIVM op te volgen. We hebben maatregelen getroffen voor jouw en onze eigen veiligheid. Benieuwd hoe IKRIJ.NL hiermee omgaat? Lees hierover meer.

Enkele voor- en nadelen van elektrisch rijden | Elektrisch rijden, het vervoer van de toekomst? [Blogpost] van IKRIJ.nl in Den Haag

Enkele voor- en nadelen van elektrisch rijden

De overstap van een auto met een verbrandingsmotor naar een auto met een elektromotor is voor velen niet snel gemaakt. Jij vraagt jezelf af wat nou de voor- en nadelen zijn van elektrisch rijden. Speciaal voor jou zal IKRIJ enkele voorbeelden opnoemen. Wellicht is dit inmiddels vanzelfsprekend, maar het grootste verschil is dat een elektrische auto geen CO2 uitstoot. Ten eerste is dit minder slecht voor het milieu. Ten tweede gelden er bepaalde wetten en regels die gunstig zijn voor de portemonnee. Een ander groot voordeel is dat een elektromotor in vergelijking tot een verbrandingsmotor minder bewegende delen heeft. Dit houdt in dat er minder sprake is van slijtage, waardoor de auto minder onderhoudsbeurten nodig heeft. De banden zijn het enige dat gevoeliger is voor slijtage. Dit komt doordat elektrische auto’s over het algemeen zwaarder zijn en een hogere motorkoppel hebben. Het grootste nadeel van elektrisch rijden is nog altijd het laden van de accu. Het laden van de accu duurt erg lang  in vergelijking met tanken. Om deze drempel te verlagen zijn snelladers en thuisladers op de markt gebracht.

Het kabinet stimuleert elektrisch rijden

Eind 2019 reden er ongeveer 110.000 elektrische auto’s rond. Dit zouden er meer moeten zijn, maar de aanschafprijs van elektrische auto’s is een te hoge drempel. Om deze drempel te verlagen wordt er 250 miljoen euro besteed tot 2025, om mensen te stimuleren elektrisch te gaan rijden. Heb jij altijd al interesse gehad in volledig elektrisch rijden, maar nooit de overstap durven maken? Per 1 juli 2020 zal een regeling ingaan waardoor particuliere elektrische rijders kunnen genieten van een subsidie bij aankoop of lease van een nieuwe auto of occasion. De subsidie geldt alleen voor elektrische auto’s uit de middenklasse, dus auto’s met een catalogusprijs tussen de €12.000 en €45.000. Besluit jij om een occasion aan te schaffen uit deze klasse, dan kom jij in aanmerking voor een subsidie van €2.000. Als jij in plaats van een occasion een gloednieuwe auto koopt of leaset, kan jij een subsidie aanvragen van €4.000. Met de subsidie die in de zomer ingaat komt het kabinet de afspraken na die zijn gemaakt met het klimaatakkoord. Wil jij meer lezen over deze subsidie, klik dan hier.

Aanbod in elektrische auto’s blijft toenemen

Het huidige aanbod van elektrische auto’s is doorgaans duurder dan vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor. Dit komt vooral door het dure accupakket. Hier staat tegenover dat elektriciteit goedkoper is dan benzine, de auto heeft minder onderhoud nodig, je betaalt geen wegenbelasting en het kabinet stimuleert elektrisch rijden door middel van subsidies. Uit verschillende bronnen kan opgemaakt worden dat het aantal elektrische auto’s met de jaren toeneemt. Volgens het CBS telde Nederland begin vorig jaar bijna 45.000 elektrische personenauto’s, dit is tweemaal zoveel als het voorgaande jaar. Automerken investeren flink om elektrische modellen op de markt te brengen. Dit zijn niet alleen dure modellen, maar ook betaalbare modellen voor de particuliere markt. Vanwege deze investering zal het aanbod in de toekomst flink gestegen zijn en rijden er meer elektrische auto’s rond. Als het aan het kabinet ligt is dit goed nieuws, aangezien het kabinet wil dat er in 2050 alleen nog maar ‘schone’ auto’s rondrijden in Nederland. Is elektrisch rijden interessant voor jou? Denk hierbij goed aan de volgende factoren: hoe gebruik jij je auto, wat is jouw budget en wat zijn de eventuele laadmogelijkheden?